PORADNIK WSPINACZKOWY (e-zajęcia 11)

Witam, chciałem ruszyć z nową formacją skalną – przewieszenie i mały okap, ale zreflektowałem się, że ten paromiesięczny rozbrat ze sprzętem wspinaczkowym, głównie z liną, może rzutować na bezpieczeństwo. Przyszło mi to głowy dzisiaj, gdy zadzwoniła do mnie Pani z PZU w kwestii przedłużenia polisy OC. Brzmi śmiesznie, ale śmieszne nie jest. Bezpieczeństwo to podstawa. Dlatego postanowiłem przypomnieć zasady bezpiecznej asekuracji w układzie „na wędkę”.
Zapraszam do lektury.
Technika asekuracji partnera
Asekuracja linowa w układzie wędki
Cele ćwiczeń.
Cel główny :
Przyswojenie sobie umiejętności ubezpieczania liną przewieszoną w układzie wędki.
Opanowanie czynności obsługi przyrządu asekuracyjnego.
Cele pomocnicze:
Ukształtowanie nawyku statycznego trzymania liny i przekładania na niej rąk.
Zrozumienie zasady działania przyrządu asekurującego „hamulec na linie”.
Zrozumienie zasady działania asekuracji w systemie wędki i roli partnera – asekuranta.
Przybliżenie zagrożeń związanych z uprawianiem wspinaczki, grożących bezpośrednio wspinaczowi, partnerowi oraz innym użytkownikom ściany wspinaczkowej.
Cele uzupełniające :
Doskonalenie umiejętności wiązania się „węzłem ósemkowym”
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności manualnych – operowanie liną i przyrządem.
Wymagania dotyczące ćwiczących.
Poziom zaawansowania:
Uczniowie powinni samodzielnie założyć uprząż wspinaczkową i przywiązać do niej prawidłowo linę / znajomość wiązania węzła „ósemki”/.
Powinni także znać i umieć utrzymać prawidłową pozycję podczas opuszczania.
Powinni również znać komendy obowiązujące wspinacza – minimum „idę – idź”.
Wskazane jest aby grupa liczyła parzystą liczbę uczniów. Lepiej, aby w grupie nie znajdowały się osoby wyróżniające się dużą wagą ciała.
Liczebność i skład grupy:
Optymalna liczba uczniów na jednego instruktora to 4 – 6 osób / decyduje instruktor/.
Zalecam aby w grupie znajdowały się osoby powyżej 15 roku życia / przynajmniej 3 klasa gimnazjum, decyduje instruktor uwzględniając staż wspinaczkowy kursanta/.

Opracował Grzegorz Tucki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.