DZIERWA A. KORCZYK A. TEATR MUZYCZNY AKAD

ŚWIAT JEST TEATREM, AKTORAMI LUDZIE …W. Szekspir

Teatr Muzyczny prowadzony jest przez p. Annę Korczyk /choreografia, teksty, kostiumy, reżyseria/ i p. Annę Dzierwę /kompozycje, teksty, wokal, reżyseria/ od 1994 roku. Działa na trzech płaszczyznach- wokalnej, tanecznej i teatralnej…. Uczniowie operują zatem środkami charakterystycznymi dla powyższych dziedzin artystycznych- kształcą głos, poznają możliwości swojego ciała a także opanowują narzędzia warsztatu aktora. Jest więc to forma teatru, stawiającego wysoko poprzeczkę… Nasuwa się pytanie, dlaczego cieszy się on tak dużym zainteresowaniem… Bywało, że zespół liczył aż 50 uczestników…. Na pewno połączenie różnorodnych środków przekazu czyni tę formę pracy bardzo interesującą i atrakcyjną…

Treść autorskich widowisk, wychodzi naprzeciw aktualnym problemom młodzieży a forma pracy, pozwala uczniom na dużą aktywność i współtworzenie widowisk…I tak od problemów tak znaczących jak narkomania poprzez bajkowość Dziewczynki z zapałkami aż do ciężkiej sytuacji eurosierot… Tematyka różnorodna, aktualna ale przede wszystkim mająca na względzie młodych ludzi, tak często samotnych i zagubionych we współczesnym świecie…

Podsumowując- popularność teatru ma swe źródło w oryginalnych, ciekawych tekstach, ale i także w wysokim poziomie widowisk, utrzymujących się od lat na pierwszym miejscu w naszym mieście…Należy również podkreślić, że zarażeni bakcylem teatru i tańca uczniowie kontynuują działalność artystyczną w różnych grupach teatralnych i w zespołach tanecznych na terenie Jaworzna, Krakowa i Katowic…a niektórzy ukończyli szkoły teatralne i są zawodowymi aktorami…Świat jest teatrem…tak – uczniowie stają się świadomymi uczestnikami najcudowniejszego

i największego teatru, jakim jest ŻYCIE…

Parę słów o pracy Teatru Muzycznego AKAD

 Teatr Muzyczny AKAD prowadzony jest przez panią Annę Korczyk i Annę Dzierwę – nauczycielki zatrudnione w Gimnazjum nr 1 i Miejskim Domu Kultury.

Celem naszego teatru jest rozwijanie zdolności artystycznych młodego człowieka jako gwarancji właściwego i pełnego rozwoju jego osobowości. Uczniowie, którzy mają bliski kontakt ze sztuką

i kulturą, rozwijają swoją wyobraźnię, wrażliwość, umieją słuchać i patrzeć, rozumieją świat i łatwiej znajdują swoje miejsce w życiu. A my – znajdujemy radość we współtworzeniu i satysfakcję płynącą z efektów naszych działań.

Każdego roku pracę rozpoczynamy od wrześniowych przesłuchań, na które zgłaszają się uczniowie klas pierwszych gimnazjum. W wyniku przesłuchań zostaje wyłoniona grupa, z którą rozpoczynamy ćwiczenia kształcące dykcję, słuch muzyczny, sprawność ruchową, gestykulację, mimikę, umiejętność poruszania się na scenie i interpretację aktorską tekstu. Ćwiczenia te przeprowadzamy intensywnie przez pierwsze 2 miesiące roku szkolnego i później przez cały okres pracy nad widowiskiem muzycznym. Praca nad widowiskiem szkolnym i uroczystościami rozpoczyna się od listopada i trwa przez kilka miesięcy, aż do Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej. Obejmuje ona kilka etapów:

etap wstępny – ćwiczenia kształcące różne umiejętności ( poznanie zasad prawidłowej dykcji, połączonej z wiedzą z fonetyki – testy, scenki, głośne czytanie tekstów ),

zapoznanie ze scenariuszem, przesłuchania i dobór aktorów do głównych ról pod kątem osobowości i charakterów.

  • etap wokalny – nauka piosenek do widowiska, kształcenie słuchu, głosu, poczucia rytmu, interpretacji, wybór solistów, tworzenie głosów i chórków.
  • etap taneczny – ćwiczenia rytmiczne i rozciągające; nauka prostych układów rytmicznych, nauka tańców występujących w widowisku, wybór solistów, tworzenie krótkich układów ruchowych do piosenek.
  • etap aktorski – praca nad tekstem z aktorami odgrywającymi główne role- omówienie problematyki utworu z zaznaczeniem jego aspektu wychowawczego, analiza osobowości poszczególnych postaci, nauka poruszania się po scenie, praca nad mimiką i gestykulacją.
  • etap ruchu scenicznego – łączenie tańca, śpiewu, gry aktorskiej głównych aktorów i całego zespołu tak, aby każdy wiedział, gdzie jest jego miejsce i jaka jest jego rola w całej sztuce.

Przygotowanie widowiska oraz akademii wymaga wielu intensywnych prób, a stawiane przed uczniami wymagania zmuszają ich do solidnej pracy, dzięki której rozwijają i poszerzają swoje możliwości wykonawcze i twórcze.

O wynikach naszej pracy świadczą miejsca zajmowane przez nasz teatr na festiwalach.

Wielką radość dają nam jednak nie tylko te wyniki, ale sama przyjemność tworzenia widowiska i możliwość obcowania z uczniami, kształtowania ich zdolności i charakterów. Praca w teatrze rozwija  nie tylko ich umiejętności artystyczne, ale sprawia, że stają się ludźmi aktywnymi, twórczymi, odważnymi, umiejącymi pracować w grupie i prezentować siebie samych. Atmosfera przyjaźni, jaka panuje między nami – prowadzącymi i uczniami, to jeden z naszych największych sukcesów pedagogicznych. O sile tego związku przekonuje nas niemal zawsze 100 % obecność   uczniów na zajęciach /także w soboty/, liczebność zespołu /rokrocznie ok. 40 osób/ oraz   częste kontakty z absolwentami, którzy odwiedzają nas, by wspominać wspólną pracę i zabawę.

           TEATR MUZYCZNY

  • 1994/95 – wyróżnienie II stopnia na V Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w rejonie – „Dla Jolki”, „Dinozaury”
  • 1995/96wyróżnienie I stopnia za dwa widowiska na VI Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w rejonie – „W pubowym rytmie”, „Afisz”
  •  wyróżnienie II stopnia na VI Wojewódzkim Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w Katowicach
  • 1996/97–  wyróżnienie I stopnia na VII Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w rejonie – „Kopciuszek”
  • wyróżnienie I stopnia „S” na VII Wojewódzkim Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w Katowicach i wejście do tzw. „Złotej Dziesiątki” najlepszych prezentacji podczas tego festiwalu
  • 1997/98wyróżnienie I stopnia na VIII Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w rejonie – „Świniopas”     
  •  wyróżnienie I stopnia na VIII Wojewódzkim Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w Katowicach

1998/99wyróżnienie I stopnia na Festiwalu Kultury Młodzieży szkolnej w rejonie w Chrzanowie – „Zostać gwiazdą” / od tego roku nie organizowano etapu wojewódzkiego

  • 2000/2001wyróżnienie I stopnia na I Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2001” – „Dziewczynka z zapałkami”
  • 2001/2002wyróżnienie I stopnia na II Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2002” – „Osaczeni”
  • Wyróżnienie II stopnia  – „Zamienię kurtkę na miłość”
  • 2002/2003wyróżnienie I stopnia na III Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2003” – „Bezduszni”
  • wyróżnienie na XXVIII Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Artystycznych – Częstochowa 2003
  • 2003/2004wyróżnienie I stopnia na IV Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2004” „Agenci nieba i piekła”
  • wyróżnienie na XXIX Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Artystycznych – Częstochowa 2003
  • 2004/2005I miejsce na V Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2005” – „Obca”
  • – I miejsce na XXX Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Artystycznych – Częstochowa
  • 2005/2006 – I miejsce na VI Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2006” – „Wierna sobie”
  • 2006/2007 – I miejsce na VII Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2007” – „Marzenia”
  • wyróżnienie na XXXII Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Artystycznych – Częstochowa
  • 2007/2008III miejsce na VIII Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2008” – „Mam dosyć tego życia
  • 2008/2009 I miejsce na IX Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2009” – „Prawdziwy świat”
  • II miejsce – XXXIV Wojewódzkim Przeglądzie Szkolnych Zespołów Artystycznych – Częstochowa
  • 2009/2010 – I miejsce  na X Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2010” – „Kreator przyszłości”
  • 2010/2011 – I miejsce  na XI Rejonowym Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej – „Jawor 2011” – „SMS”

 zdjęcia – galeria AKAD

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *